16 September 2012

Homemade Jeruk Mempelam

Assalamualaikum dan Selamat Hari Malaysia,

Apa dah nak buat??Weekend yang panjang dan keseorangan. Encik somi ikut trip company pegi Melaka. Pergi pagi Sabtu, hari Isnin baru balik.

Aku bosan weyh....So, aku kena cari keje apa nak buat.







Cara-cara nak buat jeruk:

- Kupas kulit buah mempelam dan potong dua. Kalau buah yang dah sedikit tua tu, dia akan bersabut, so susah sket la kalau nak potong dua. Bole ajer amek isi nya. Tapi take time la kan ;p

- Basuh dan toskan.

- Dalam bekas , masukkan air masak dan garam. Takde sukatan. Korang agak ajalah sebab tujuan kite merendam buah ni adalah untuk menghilangkan rasa masam buah tu.

- Masukkan buah mempelam yang dah di toskan tadi kedalam bekas air yang dah di campur dengan air garam. Tutup dan biarkan selama 2 hari.

- Cukup 2 hari, buang air garam, basuh dan toskan mempelam tadi dengan air paip.

- Sementara itu, didihkan air dalam periuk dengan 1/2kg gula. Bila dah mendidih, tutup api dan biarkan sejuk. * kalau mempelam sikit, agak2 la sukatan gula dengan air tu, jgn terlalu manis plak.

- Air gula tadi dah sejuk, masukkan mempelam yg dah ditoskan tadi dalam bekas bertutup. Aku suka sesuatu yang pedas. Jadi, aku amek beberapa biji cili padi, aku hiris halus dan masukkan dalam bekas tadi.

- Untuk biar air gula tu betul2 sebati, biarkan dalam sehari lagi. Lagi sedappp.. Masukn dalam peti...lagi sedappppp.


4 comments:

  1. sedapnye!!!!

    kecur air liur.......

    ReplyDelete
  2. ishk! ishk! tayang jeruk! sedapnya...

    ReplyDelete
  3. ayah di kg suka buat jeruk ni
    saya suka makan je..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...