22 May 2012

Apam Polkadot 3D

Assalamualaikum wbt.

 Kalau ikutkan, aku ada banyak entry yang nak di publishkan kat blog ni. Tapi lepas dapat berita sedih haritu, terus terbantut. Nak menulis pon tak ada mood. Hari ni, aku paksa jugak diri ni buat entry, mana tau pas ni seru mengentry datang kan ngehehe.

Masa kat kampung hari tu, adik aku tunjuk kat aku resepi apam polkadot 3d dalam majalah wanita keluaran May12(kalau tak silap aku la). Siapa punya resepi pun aku dah tak ingat. Sebabnya, tengah sibuk wat kerja untuk kenduri tahlil arwah nenek, tetiba adik aku datang tunjuk resepi. Tak ingat sapa punye resepi. Tapinya, aku sempat duk perhati cara2 nak buat apam polkadot ni 3D.

Kalau buat apam polkadot biasa, permukaan apam akan bulat. Berbeza dengan apam 3d, permukaan apam akan timbul. Ahad lepas,bila dah try buat apam 3d ni, bukan setakat permukaan apam timbul, urat2 saraf kaki aku pon timbul. aduyay leceh sungguh membuatnya.

Jom kita intai, macam mana nak buat apam ni.

Apam Polkadot 3D
Resepi apam: sama macam yang aku dah buat sebelum ni, sila klik SINI atau kat SINI
Sumber Rujukan apam 3D: Majalah wanita
Olahan: liemaopurut (aku la tu)
* macam biasa, aku suka gantikan tepung gandum dengan tepung naik sendiri(x perlu letak baking powder yea). texture apam lebih lembut bg aku.

Lepas dah siap adunan, dah kita dh bahagi-bahagikan mengikut warna yang di kehendaki, sila follow step kat bawah:-
1. susun acuan apam dalam tray kukus. Dan isikan dengan papercup.
2. picit adunan kuning  ke dalam cup. isi separuh ajer tau.
3. picit filing. aku guna jem blueberry.(dahhh, itu ajer yg ada ;p)
4. tutup dengan adunan kuning semula.
5. kukusssssssssssssss itu apam selama 10-15 minit
6. angkat apam yang di masak dan masukkan apam yang seterusnya.
7. picit la dot dot atau apa2 bentuk yang korang suka kat atas apam. ngam-2 apam yang kedua masak, bole la masukkan apam yang dah di corakkan ke dalam periuk kukus semula. Kukus sekejap ajer tau. Dalam 3-5 minit aja. Pastu angkat la. Buatla sampai abess adunan. Kena wat kerja ngan pantas. Tu yang tersembulll urat kaki tu.
8. yeayyyyyy!! apam polkadot 3D dah berjaya tersembul ngahahaha.



Selamat mencuba ;p

17 comments:

  1. comey giler tu... first time akak tgk ni tau.. hehe...

    apa2pun.. salam takziah buat liemaopurut yer...

    ReplyDelete
    Replies
    1. mekasih kak madihaa,

      ms balik kampung tu pun, sy pestaim dengo kewujudan apam 3d ni. tu yang nak cube buat.

      Delete
  2. hai...salam kenal... saya follow blog ni...

    apam 3d pulak skrg yer...mcm2 idea ada...

    ReplyDelete
  3. Salam.. tertarik gan tajuk akk bab Eiza pun br buat apam ni.. x brp jadilah.. comot last2 wat dot je hehehehe akknye comeylah.. kenape Eizanye apam de rase pahit? n x lupe Eiza follow akk gak ni

    ReplyDelete
  4. apam polkadot yg ini mmg unik, superb and sgt cantik..thanks to u dear for sharing this...

    ReplyDelete
  5. amboiii bestnya thanks for sharing..

    ReplyDelete
  6. More about the author official statement click here for more info great site navigate to this web-site see here

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...