09 August 2011

Ramadhan di Kuantan

Salam.

Lama sangat rasanya tak update blog ni. Pose2 ni ntah la, rasa cam otak ni beku aje.Tambah plak dengan malas. Satu pakej yang bagus harharhar.

Jumaat malam, kul 8 lebih kitorang bertolak balik ke Kuantan seperti yang di janjikan.Masa kan terhad. Jadi aku ngan hubby dah bahagikan masa dengan seadil2 nya. Kira dua2 rumah dapat merasa bersahur dan berbuka. Lepas makan naik kereta, kena plak dgn aircond betul2 wat aku lalok. Tapi tak le bole lena sangat sebab risau hubby pun lalok jugak. Asik nguap aje. Aku guna skill yang aku ada untuk entertain dia. Apeee?? hehehe apelagi?? pot pet pot pet la...mula2 tu rasa macam tgh bercakap ngan tiang lampu. Ade ke patut aku penat2 bercerita, pastu tanya dia soklan, bole dia tanya aku semula 'ayang cakap ape tadik??' debushhhhh.....huwaaaa penat aku tau. air liur pun dah abeees.

Masa dalam perjalanan tu ada plak makhluk yang sms aku:

'Ana, jaga2 kat laluan karak tu. Tengok2 sikit mana tau kereta tetiba rasa berat aje. Tak pun ada penumpang kat atas kereta' 

Bongek punya budaks. Agak2 la kalau nak buat lawak pun kan. Seb baek aku ada bodyguard kat sebelah. Kalau aku sorang la.....kalau la aku sorang kan.......tak ada maknanya aku nak balik sensorang malam2 buta. seremmmmms. Alhamdullillah dalam kul doblas lebih kitorang sampai kat Kampung Pandan 1.

Elok aja aku bagi salam, bukak pintu jeng jeng jeng...aku nampak dua makhluk kecik ni....wah rindunya. Patut la adik aku, Yati asik tanya biler aku nak balik. Rupanya dia nak pinjam anak kawan dia buat maen ngan aku.hehehehe.Waktu ni memang aku dah terlupa yang aku balik berdua. Dah tak hengat yang hubby aku ada lagi kat luor umah hahahahha. Aku dah kemaruk nak pegang si kecik ni hihhihi. Sian kan. Wat sementara tumpang la kasih sayang ngan anak orang dulu. Mana tau esok2 Allah nak bagi rezeki plak kat aku kan. Amin.
Kiera and Shasha

Sebab puasa kan, tak ada la banyak sangat aktiviti yang bole aku buat. Pagi2 macam biasa duk bergossip dulu ngan mak aku. Aku update dia. Dia update aku ngan cerita2 semasa yang aku tak tau. Pastu mak aku suh pegi belikan lauk untuk masak berbuka nanti. Dia tak ikut sebab ada kelas tadarus Al-Quran. Aku,hubby, adik aku Yati dan 2 budak kecik tu merayap ke Giant, Kuantan.

Beli barang2 dapur sket, pastu aku belikan budak kecik dua orang tu baju raya. Saja je nak bersedekah. Aku ni kan mana la reti nak belikan baju budak2. Baru aku tau baju budak2 ni size dia ikut age.hehehe sian aku.
 Baju Kiera ni besar sikit. Shasha pon bole pakai. Fail betul aku dalam beli membeli baju budak2 ni.
Hubby cakap baju ni tak lawa. Ye ker???

Tengahari lak kitorang lepak2 kat rumah aja. Tapi seriyesly, berpuasa di Kuantan memang betul2 mencabar bagi aku. Cuaca yang panas dan membahang, tekak plak kering jer huhhhh memang dugaan betul. Dalam kul 3 tu aku dah ajak adik aku ke dapur. Saja masak awal sebab petang kang aku nak g kubur aboh. Pastu nak g kebun jap tengok ternakan ikan keli ngan talapia adik aku, Ery.

Lauk berbuka simple aje. Mak aku masak ikan tongkol masak asam pedas ngan batang keladi, masak gulai nangka and goreng ayam. Aku plak masak peria goreng and roti pita goreng berintikan ayam and sosej. Minuman plak air sirap selasih dengan soya. Ngam2 pukul 6, kitorang dah siap memasak. Semua dah bersiap nak ke kebun dan kubur.
Kolam ikan keli.
Kolam ikan talapia.
Semoga 'aboh' tenang di sana.Kami sentiasa mendoakan 'aboh' dapat tmpt yang terbaek di sisi NYA.

Dalam pukul 7 gitu, sampai umah kitorang siapkan la apa yang patut tuk berbuka nanti. Hubby plak pegi bazar Ramadhan cari karipap. Memang tak bole hidup tanpa karipap hubby aku ni. Pastu dia belikan murtabak dan bubur lambuk tuk aku. Bubur lambuk feveret aku hanya bole di dapati di Pahang hiihhiih. Aku dah penah try bubur lambuk kat Selangor ni tapi rasa dia tak sama la. Memang tak kena dengan tekak aku.
Apapun, memang puas hati la dapat berbuka ngan mak and adik2 aku.

Lepas solat maghrib, aku dah ready pack barang nak bertolak ke rumah mother in laws plak. Okay, babai kampungku. Semoga kita berjumpa lagi ceeeewah.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...