15 February 2013

Asam rebus tempoyak


Assalamualaikum wbt.
Dinner malam ni sempoi ajer. Dah beberapa hari aku duk kecur air liur biler teringat menu ni. Gara-gara aku tak puas makan kt umah kawan aku, terpaksa la aku repeat semula menu yg sama untuk memenuhi selera tekak aku. Aku buat guna ikan laut sebab aku tak makan ikan sungai hehehe. Memilih sungguh la tekak ni.
Moh tengok resepi mudah ni.
ASAM REBUS TEMPOYAK
- ikan pelalin 6 ekor(adik kepada ikan kembung)
- bendi
- serai 1 btg
- daun kesum
- air 2 1/2 cwn
- sekeping asam gelugor
- tempoyak 1 1/2 senduk
- bahan kisar(bwg merah 2 bj+ kunyit hidup 2 cm + cili padi segenggam + cili besar 1 bj)
Cara-caranya:-
- masukkan bahan kisar td ke dalam periuk bersama air+ asam gelugur+tempoyak+serai yg dah diketuk.
- biarkan lama sehingga mendidih
- kemudian masukkan ikan dan daun kesum
- masukkan juga bendi yg telah di basuh ke dalam periuk
- biler bendi dah lembut, bole letakkan gula+garam+aji
- sedia tuk dihidangkan dan dihirup
Slllrpppppppppp :)
Published with Blogger-droid v2.0.10

7 comments:

  1. Assalamualaikum...lebihkan tempoyak dan cili...emmmm sedapnyaaaa

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...