03 March 2012

Apam mekarku mekar semekar mekar nyeee ;p

Assalamualaikum.

Malam semalam lepas balik keje, terus kelentung kelentang kat dapor masak spaghetti tuk dinner. Menu ringkas ajer. Janji dapat makan hahahaha.

Lepas siap makan, terus susun barang2 nak wat apam mekar. Owh..lupe nak cakap. Aku dapat tempahan dari budak opis 350bj apam mekar tuk kenduri pertunangan adik dia hari ni. Di sebabkan dia nak datang amek pagi dalam kul 9, jadi aku terpaksa la buat malam. Kalau tak memang x sempat la nak deliver on time.

Kebetulan jugak harini, makcik noi aku nak balik Puchong sebab nak buat kenduri doa selamat untuk kakak ipar dia, Wak Mi. Rupanya dah lama Wak Mi menderita sakit kanser payudara. Tapi dia diamkan ajer dari anak2. Baru2 ni ajer semua orang tau sebab dia punye kanser dah pecah. Makcik noi aku kata sampai tahap daging dah jatuh. Muka dah pucat. Badan dah susut. Sedih aku dengar. Anak2 paksa dia pegi hospital, tapi dia tak nak. Katanya kalau masuk hospital dia akan terus mati. Sebolehnya dia nak mati kat rumah. Aku dengar citer makcik aku pun aku dah nanges.

Insyaallah, kalau x de aral esok nak pegi melawat Wak Mi. Bole kata aku pun agak rapat dengan keluarga Wak Mi jadik aku buatkan sekali apam mekar  tuk kenduri doa selamat utk dia harini. Makcik noi ade jugak ajak aku pegi tapi hubby keje arini. Lagipun nak drive ke Puchong tu bukan nye aku tau jalan ;p.

Berbalik pada citer apam ni, aritu aku dah buat apam ni. Tapi tak berapa nak mekar. Kalo nak resepi refer kat sini yer. Sebelum aku buat kali ni, aku sempat la tanya google, petua petui yang betul. Pastu terjumpa la plak blog cendanakasih ni, yang bestnya dia siap bagi petua lagi macam mana nak kembangkan apam mekar ni. Sila lah jenguk blog dia eh. Selalu jugak Cendanakasih ni buat apam.

Petua nya: saya kopipes kat sini yer cendanakasih. Mintak halal ;p


tips agar apam menjadi dengan cantik
1. telur dan susu jangan ambik terus dr peti ais. Biar pada suhu bilik dulu
2.pukul telur dengan gula sampai betul2 kembang dulu - macam buat kuih bahulu
*aku buat, pukul putih telur sampai jadi meringue dulu, pas tu baru masukkan gula, pukul lagi kemudian baru masukkan kuning telur.
3.kukus dengan api yang besar (air panas tu menggelegak)



 sukeeee.....kembang semangkuk...eh bukan. kembang bermangkuk mangkuk hahaha

 Ni la kesemua 5++ bj apam mekar yang dah siap di packing.
Yang ni tuk kenduri umah Wak Mi. Semoga Wak Mi tabah mengharungi dugaan dari Allah ini.

~Aku start buat apam ni kul 8 mlm sampai kul 3.50 pagi. Sakit gileeeeeeer pinggang. Rasa cam nak patah ajer. Konon nye lepas deliver apam nak sambung tido. Tapi nan hadoooo. Mata tak ngantuk dah. Tu yang semangat nak update blog hahahaha.

10 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...