17 April 2012

Kek karamel

Assalamualaikum wbt.

Berjaya jugak projek membaking aku arini. Itupun agak lambat nak mulakan. Tapi tak kisah lah kan, Janji hajat aku nak buat kek ni dah tertunai. Dah ramai yang buat kek ni, kira aku ni agak kebelakang la. Bukan ape, nak bolehkan seru tu sampai agak lama la ngehehe.

Pape pun aku amat berterima kasih dengan nuri dan kak azlita , yang tidak lokek untuk berkongsi ilmu cara-cara nak buat kek karamel ni. Step by step oke. Kagumsss sangat. Terima kasih jugak kepada Munirah Baharum penyumbang asal resepi kek karamel ni.

Cakap banyak pun tak guna. Jom kite buat. Kali ni aku pun rekod jugak step by step untuk kesenangan aku di kemudian hari he he he.


KEK KARAMEL

Resepi asal : Munirah Baharum
Sumber rujukan : Nuri & Kak azlita

1. Gula Hangus
 2 sudu besar gula pasir
- tabur gula dalam loyang 8 inci (aku tibai ajer loyang yang ada, janji muat masuk oven) dan masak atas dapur dengan  api yang perlahan.
- biar gula hancur sehingga menjadi keperangan. *Jangan sampai hangus plak.
- ratakan gula di dalam loyang. Biarkan sejuk dan ketepikan.
- nanti bila dah sejuk dan keras, gula ni akan retak macam gambar di atas.

2. Puding Karamel

1/2 tin susu cair
70gm gula castor
3 biji kuning telur
1/2 tsp esen vanilla


- a) kacau susu dan gula hingga larut.
- b) dalam bekas yang lain, kacau telur dan esen vanilla secara perlahan.
- satukan a+b, dan kacau perlahan sahaja.
- tapis campuran a+b tadi ke dalam loyang gula hangus. Ketepikan.

3. Adunan kek

Bahan A
3 biji kuning telur
45ml minyak
135ml air
70gm gula castor
- menggunakan mixer, pukul telur kuning + minyak + air sehingga gebu.

- kemudian, masukkan gula castor dan pukul lagi sehingga naik sekali ganda seperti gambar di atas.

Bahan B
140gm tepung gandum
1 tsp baking powder
- ayak tepung gandum +baking powder.
- masukkan tepung yang di ayak ke dalam bekas bahan A (seperti di atas).

 - masuk sikit2 dan kacau perlahan secara kaup balik hingga semua nya bergaul rata.
- ketepikan.

Bahan C- meringue
6 biji putih telur
70gm gula castor
1 tsp krim tar tar
- *Sebelum mulakan bahan C , pastikan semua bahan dalam keadaan kering. Pastikan juga tiada sedikit pun kuning telur termasuk dalam putih telur. Nanti kalau meringue tak jadik, sendiri jawab la eh.*
- menggunakan mixer, pukul putih telur hingga berbuih (seperti gambar di atas).
- kemudian, masukkan gula dan krim tar tar.
- teruskan memukul dengan kelajuan yang tinggi sehingga adunan kental dan kaku.

 - yang ni di katakan meringue dah bertanduk. kalau kita terbalikkan bekas, adunan tak kan jatuh.

 - masukkan separuh dari adunan meringue ke dalam adunan tepung tadik (bahan A+B),
- gaul rata secara kaup balik.
- kemudian, masukkan kesemua baki adunan meringue dan ratakan dengan kaedah kaup balik.

 - pastikan adunan di gaul dengan sempurna.
- kacau perlahan sahaja.

* sekarang, boleh la panaskan oven 170c selama 10 minit (gunakan api bawah sahaja)

 - bahagikan adunan(sama banyak) kepada seberapa banyak bahagian yang korang suka.
- aku buat 3 bahagian dan letakkan pewarna purple+pink+biru.

 - tuangkan adunan kek 3 kaler secara berselang seli ke dalam loyang yang mengandungi karamel tadi.
* masa mula2 tuangkan adunan ni, aku ingatkan adunan kek kaler ni akan tenggelam dalam adunan puding tu, rupanya dia terapung. ha ha ha memang best giler. probably sebab adunan kek kita mengandungi minyak ;p *

 - tuang adunan berselang seli sehingga habis.
 - kemudian, lorekkan adunan dengan lidi.

 - masak kek secara steam bath, iaitu letakkan loyang kek ke dalam loyang lagi besar yang mengandungi air panas.
- ngam2 korang siap buat semua di atas, *ting* oven dah sedia untuk di gunakan.

 - turunkan suhu oven ke 160c selama 1 jam dan gunakan api bawah sahaja.
* elakkan dari membuka pintu oven untuk mengintai he he he

 - lepas 1 jam, hambek ko. macam di pam-pam kek nye.
- cucuk kek dengan lidi. Bila kita tarik lidi keluar, tiada apa yang melekat, maksudnya dah masak la tu.
 - bila dah masak, jangan terus keluarkan kek. Biarkan dia sejuk dengan cara merenggangkan sedikit pintu oven.
 - bila dah sejuk, kek yang naik bagai di pam-pam tadik dah turun semula ke paras yang normal ha ha.
- boleh nampak, bahagian tepi loyang akan renggang dengan sendiri bila dah sejuk.

- terbalikkan kek dan biarkan kek turun dengan sendiri.
* bahagian bawah karamel tu basah sikit la. ade sesape tau camne nak elakkan kek tu basah?*
- simpan dalam peti sejuk. lagi sedappppp.

 - balik kerja tadi, hubby tak sabar nak rasmikan.
- seb baek dia kata sedapp. lenkali bole buat lagi ngeheheh.

untuk semua yang datang berkunjung, ambek la sepotong he he he.


8 comments:

  1. aaaaiiii...cantik betul rupanya... bercinta la saya nak buat kak ana..remeh sungguhhh....

    ReplyDelete
  2. Rai,
    Memang leceh sket tp hasil nye berbaloi ngeheheh

    ReplyDelete
  3. ha..ha.. saya belum try lagi so sayalah kebelakang nih...

    nampak sedapnya...meh sikit..

    ReplyDelete
    Replies
    1. nur,
      banyak lagi yg dalam list tak buat ni. ambek la sepotong he he

      Delete
  4. Ana

    cantek la dear this cake..akak masih belum buat2 sampai skrg..tapi tgk org buat, amatla semangat berkobar2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kak,

      saya pun punye la lama nak bolehkan buat kek ni. biler dah banyak orang buat baru la terhegh2 nak buat jugak hehehe

      Delete
  5. Salam kak...
    saya dah cuber resepi ni walaupun agak lambat
    ikut tutorial yang akak wat memang menyenangkan saya...
    untuk mengurangkan air yang keluar bila telangkup kek, saya guna cuma 1 sudu gula pasir jer....hasilnyer xderlah kek dibasahi air gula...tqvm kak

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...