10 November 2011

Entri khas:Apam polkadot&ladybird buat my frenz Noraslinda Suliman

Assalamualaikum.

Entri ni memang ku tujukan khas buat Linda yang sedang berusaha kerassss untuk buat apam polkadot tapi still tak menjadi (aku tau ko baca blog aku, sbb tu aku buat entry ni hahahha). Aku harap lepas ni jadik la apam polkadot ko eh. Oke, jom kite tengok lagi sekali camne nak buat.

Macam biasa, resepi aku refer blog NURI. Resepi asal korang bole refer blog Nuri, klik kat link tu.
Resepi ni aku ada olah and adjust sket ikut kesesuaian aku hehehe.

APAM POLKADOT DAN LADYBIRD

Bahan A
3 biji telur Gred B *sejukkan dalam fridge
220gm gula halus - sejukkn dalam fridge
1 tsp ovalatte

Bahan B
150gm susu segar *sejukkan dalam fridge
275gm tepung gandum + 1 tsp baking powder (ayakkan)
1 tsp baking Powder
* aku lagi suka gunakan tepung naik sendiri dan tak perlu letak baking powder*

Bahan2 Lain
Apa2 filling - aku guna filling blueberry/raspberry/kiwi
Kaler hitam, kuning, merah..(semua jenis kaler aku pakai wahahahha)


Cara2


1. Pukul Bahan2 A hgga putih & kembang dengan kelajuan maximum. Dia akan jd agak likat.
* tips:jangan pukul terlalu kembang dan lama, nanti adunan banyak lubang udara.


2. Masukkn susu sedikit demi sedikit. Pukul sebati setiap kali susu dimasukkan


3.  Masukkn tepung sedikit demi sedikit. Pukul dgn kelajuan perlahan. Pukul hgga likat bg setiap kali dh masukkn tepung.
* aku letak sedikit esen vanilla.

*Tips: Kacau adunan dengan spatula untuk dapatkan hasil adunan yang berkilat.
*Pecahkan bubble yang muncul dengan lidi

4. Bahagikan adunan kepada beberapa kaler yang ko suka.

5. Sementara itu, ko susun bekas kuih lompang dan lapik dengan papercup saiz kecik.

6. Jangan lupe lapik penutup kukusan dengan kain bersih. Bole dah nak didihkan air waktu ni.

7. Picit separuh adunan ke dalam acuan. Kemudian picit filling.Dan tutup semula adunan sehingga penuh.
*Tips aku: Biasanya untuk decor ladybird, ambik masa lama sket compare to buat dot dot. Ape yang aku buat, aku picitkan adunan kaler merah hampir penuh cup dan last sekali aku picitkan filling. By the time aku nak decor satu2, sempatla filling tu jatuh ke bawah bukan ke dasar perut papercup hehehe.
8. Decor la ladybird ko mengikut ape2 bentuk pun. Jangan lama sangat mendeko tu eh.
9. Kukus dengan api yang sederhana dalam masa 10-15 minit. Jangan terlalu lama.

Oke....aku harap step by step ni membantu ko yea Linda.Let me know, kalo ko berjaya buat.
Aku nye apam yang mewah dengan inti. Nak makan sendiri mana bole kedekut inti kan...hihihi.

Owh....aku buat lagi apam ni masa Raya Haji hari tu. Buat dengan niat nak ajar adik aku, Yati dan nak bagi sikit ke rumah mentua, mak sedara hubby dan kakak2 iparku. Jom layan gambar2 apam polkadot dan ladybird pelbagai versi.

Sedih aku tengok.
Ader ladybird ni yang juling matanye, gara2 tangan adik aku yang keras nak pegang piping beg tu hahahaha.














SEMOGA KO BERJAYA EH LINDA MARTOPO hikhikhik


9 comments:

  1. polkadot ooohh polkadot...banyaknye versi...kalau ucu buat mau kebas satu badan....

    ReplyDelete
  2. ucu,

    sebab buat berdua ngan adik yang menggila tu hiihhi.

    ReplyDelete
  3. rai,
    sekali baca ko nye comment kan, bunyik cam ko puji ai...tenkiu tenkiu...

    dua kali baca,ghupenye ko puji ai punye apam ahaksss mekasih yea.....susah2 jer puji apam dari puji tuan tanah ;D

    ReplyDelete
  4. waaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!
    sy nk buat jugak tapi silap beli bekas dia

    ReplyDelete
  5. puteri-katek,
    x pe....bole beli semula hihiihhi....cepat buat ;p

    ReplyDelete
  6. salam kak..saya kurang phm ckt resipi akak..hehehe..maaf yer..maksud akak,baking powder tu ganti dgn tepung naik sendiri ker?
    bahan2-Bahan A
    3 biji telur Gred B - guna telur yg korang dh letak dlm fridge, maknanya telur tu sejuk
    220gm gula halus - sejukkn gak (edit - akak guna 200gm gula kastor/granulated sugar)
    1 tsp ovalatte

    Bahan B
    150gm susu sejuk - guna Susu kotak Nestle Rendah Lemak
    255gm tepung gandum )
    275gm tepung naik sendiri)
    mcm ni ker kak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Anis Danis,

      Hehehe..resepi tu akak copy paste. Tu pasal la confius sket.
      Bahan A:
      3 bj telur Gred B *sejukkan
      220gm gula castor *sejukkan
      t tsp ovallete

      Bahan B:
      150gm susu segar *sejukkan
      275gm tepung gandum
      2 sudu baking powder
      * (tp akak gunakan 275gm tepung naik sendiri, so tak perlu lah letak baking powder)

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...