12 September 2011

Cucur udang gedabak

Assalamualaikum.

Jumaat lepas masa rombongan makcik suri datang ke rumah, aku hidangkan diorang ngan  cucur udang ni.
Suka tul mak,adik aku n hubby makan cucur udang ni. Yang nenek aku plak, di buang nye udang tu. Dia kata x nak makan sebab takut badan gatal. Aku buatkan la dia cucur yg laen tapi without udang la.

Camne nak buat? Jom tengok bahan-bahan nya:

Bahan-bahan
Tepung gandum
Telur sebiji
Cili besar sebiji (buang tengah n potong halus)
Daun kucai
Bawang besar potong dadu
Garam/Serbuk kunyit
Udang (sukati korang la nak guna udang besau mana pun.jgn guna lobster sudah)

* aku tak reti nak bagi sukatan sebab aku campak bahan2 dalam mangkuk ikut naluri hati...wah gitu! alaaa cam nak buat cekodok la.

Cara2:
- Gaul semua bahan2 (tpg/telur/garam/daun kucai/bawang/cili besar/garam/ serbuk kunyit). Make sure adunan cair sket.
- Biarkan adunan dalam 10 min.
- Panaskan minyak n bole la start menggoreng cucur udang.
- Bila minyak dah panas, rendam sekejap senduk bulat ,letak adunan n letak la udang atas adunan tu.
- Rendam dalam minyak panas n bole la cungkilkan sket tuk kuarkan adunan cucur udang tadi n bole la teruskan proses mencucur sampai abess.

Sos cucur udang
Sebotol cili sos
Air panas
Garam

-Tuang sedikit cili sos ke dalam mangkuk beserta air panas n garam. Dah! bole la hidangkan.


Adunan yang siap, biarkan sekejap
Aku pakai udang size ni, hubby kate puas ati dapat makan cucur udang sebab udang nye gedabak tak macam kat kedai....hehehe
Bersedia tuk lemaskan udang ke dalam minyak panas. Damai la kamu di sana hikhikhik
Ni la sos yang aku guna tuk kuah cucur udang.
Alkisahnya, kampung aku banyak yang menjalankan perusahaan membuat sos cili tani. Yang bestnya sos cili buatan sendiri ni pedas2...i likeee! Satu botol ni dalam RM15 lepas dpt diskaun sebab yang buatnya geng makcik suri iaitu mak aku. 
So, skang aku dah x penah beli sebarang cili sos kat kedai hehehe. Even beli burger pun, aku order without sos. Balik rumah, baru isi sos cili tani ni muahahaha.
Jom!! makan...


Semalam aku buat lagi cucur udang ni atas permintaan hubby. Biler dia dah suka ni, asik kene buat mende yang sama jerk...Ada lagik balance adunan dalam fridge, leh la wat berbuka pose arini hehehe.

3 comments:

  1. udang gedabak mcm tu sapa yg tak terliur....
    buatkan sepinggan utk makan ptg ni...

    ReplyDelete
  2. cucur udang sedapnya..

    dah follow jom follow back

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...