29 September 2011

AGAR2 ORANGE YANG MENYAMAR JADI BUAH OREN -edited-

Assalamualaikum.

Tetiba la pulak arini tak bole nak bukak blogger. Dah la excited nak update citer masakan ni.
Tak ape...masih ada alternatif laen. Kita update guna email yea.

Isnin baru ni, team aku ada buat jamuan hari raya. Tugas aku order sate and masak nasi minyak. Di sebabkan aku yang agak tamak nih, menu yang sedia ada tu rasa cam tak cukup aje. Jadik, aku berkira-kira nak buat agar2. Duk la intai kat blog2..mana tau ada resepi agar2 yang mudah n berkenan di tekak.

Kebetulan plak Cik Mat Gebu kite wat Agar2 Orange yang mudah dan nampak cantekkk. Pe lagi?? Harusssss buat jugak..
Jom kite buat steps by steps....Resipi juga bole refer kat blog CMG kite yea.

Agar2 ORANGE





Bahan2 utama agar2

10 biji orange(aku beli yang selonggok RM5 jee kat pasar malam hihihihi)

3 sudu besar oren sunquick

2 peket serbuk agar2 (yg tak ada kaler)

air 600ml
Gula pasir
Gula batu 3 ketul


Buah orange tu potong dua.
And korek isi dia ngan sudu. Hati2 jgn sampai terkoyak eh.

Pastu bole la perah untuk ambik jus orange.
Aku ni tak ikut sangat sukatan resepi. Aku main taram ajer ikut logik hahahaha. 
Buah orange tu ada 10 biji, jadik aku guna 2 peket serbuk agar2 yang setiap satunya 10gm. 

Kemudian,didihkan jus orange + air sehingga mendidih. Pastu masukkan sunquick+gula+gula batu. 
Berapa banyak gula korang nak letak, terpulang pada tekak. Aku letak agak2 manis2 buah ajee. Last sekali letak gula batu. 



Bile dah masak, tuang agar2 dalam jug and sejukkan sekejap. 

Sambil tu, bole la korang susun kulit2 limau tu biar tegak. 



Cik Mat kite dia guna tempat telur tuk stabilkan kulit orange. Aku plak guna gelas2 kaca hadiah masa kawin dulu ahaksss.

Curahkan agar2 tadik ke dalam kulit orange. Biau penuh. Tunggu sejuk and keras, baru bole masukkan dalam peti ais.

Tadaaaaaaaaaaaaaaaaaaa......
/
/
/
/
/
agar-agar orange yang berjaya memperdayakan ramai opismate aku muahahahaha 








Agar-2 yang berposing masa hari kejadian



4 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...