23 July 2011

Lompat tikam

Salam..

Hari ni memang hari malas aku tuk berbuat apa2. Tapi kalau bab makan aku terrrrrrajin la pulak kan.
Dah beberapa hari teringin nk makan kuih lompat tikam. Terpaksa la ke dapur buat sendiri. Mana nak cari kat sini kan?? Jom tengok resepi n cara2 nak buat.


Resepi Lompat Tikam

Bahan-bahan:
11/2 cawan tepung beras
3 helai daun pandan
2 cawan air
11/2 cawan santan
Secubit garam

Sirap:
2 ketul gula melaka (eh aku beli kat Kuantan,patutnya nama dia gula Kuantan hikhikhik)
3 sudu gula putih
2 cawan air

Cara-cara membuatnya:
Lapisan 1-Hijau
- Ambil daun pandan, campurkan dengan 2 cawan air, letak sedikit pewarna hijau and blend.
- Tapis dan gaulkan dengan 1 cawan tepung beras.
- Masak atas periuk sehingga pekat dan tuang dalam loyang.

Lapisan 2-Santan
-11/2 cawan santan gaulkan dengan 1/2 cawan tepung beras dan masukkan secubit garam.
- Masak atas periuk sehingga pekat dan tuangkan atas adunan hijau tadi.
- Ratakan, biarkan sejuk dan masukkan dalam fridge.

Sirap
- Didihkan gula Melaka+gula+air sehingga mendidih.
- Sejukkan dan bole di makan bersama kuih lompat tikam.
Sedap di makan sejuk2.

--->makanan kegemaran aku n arwah aboh. Tiap kali ramadhan mesti dia akan beli kuih ni lebih. Satu tuk dia satu tuk aku....sayanggggggggggg aboh.




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...