07 July 2011

Part 3-Balik Kampong

Salam......

Entri balik kampong aku ni dah nak masuk part 3, tapinya masih x citer2 lagi pasal wedding kawan aku. Aku akan pastikan dalam entri ni aku akan citer pasal wedding dia.Kalao x cite pun at least ada la gambo sekeping menunjukkan yang aku ader datang majlis kawin dia hehehehe.

Pagi Ahad tu, kitorg anak beranak wat trip pegi pasar tani kat stadium Kuantan(2 kete jugak). Rasanya dah berbulan aku x pergi sini. Rupa nya diorg dah tukar susunan gerai. Kali ni lagi besar n luas kawasan nya. Lagi ramai la yang bole meniaga. Kebanyakan barang yang d jual adalah hasil tanaman and buatan sendiri cth:sayur,biskut,coklat n macam2 lagi la. Memang sonok g pasar tani ni. Segala menda yang dah lama kita x jumpe ada d jual kat sini...

Lebih kurang dua jam merayau kat pasar tani n mak aku pun dah banyak merembat menda(sayur+daging+durian+buah) banyak gak tu. Seb baek la bawak shopping troli. X de la sengsara sangat nak menjinjit barang2 tu lagi2 buah durian. Kalau x pengsan. Aku pun sempat la jugak merembat jeruk kelubi+mangga+salak,biskut noraini 5 peket RM10 and small cake tuk bebudak yang ada. Aku x dapat nak snap langsung gambao sebab sepanjang d pasar tani tu, aku duk mendukung si kiera. Nampak aje kecik, tapi bole tahan jugak semangatnya. Seb baek la dalam troli tu ader ader durian, kalo x mau aku letak dia kat dalam...wakakakak kejamsssss..

Tengah dukung dia....tiba2 dia angkat tangan tunjuk sesuatu, sambil mulut duk cakap nak..nak..nak...kepala plak terangguk-angguk....(cute aje budak ni). Ghupenye.....jeng jeng jeng dia nampak belon angin. Setiap kali lalu kat penjual belon angin yang ada bentuk upin ipin,doraemon la...dia duk tepuk dada aku...sambil mulut muncung tunjuk belon....wakakkaka kelakar betul budak nih...

Balik dari pasar tani, mak aku+makciks aku+adik aku bertungkus lumus memasak kat dapor..Aku??? Sibuk bersiap nak g kenduri kawen. Aku dah janji nak bawak shasha pegi kenduri tu. Sementara aku bersiap, aku suruh adik aku yati tolong siapkan shasha. Aku tunggu jugak dua lagi kawan aku yang dah janji nak pegi sama2. Sorang dari Indera Mahkota(dia la yang paling lambat) n sorang lagi dari Jengka. So, biler semua dah berkumpul baru la kitorg bertolak ke majlis kawen Sal.

Sal ni kawan masa aku sekolah menengah dulu. Pastu kitorg jadi kamceng masa dapat matrix kat Ikip.Habes Matrix aku sambung Uitm Shah Alam, Sal plak sambung ke Trganu hehehe  lupe lak nama U dia.Majlis kawan aku ni, buat kat dewan Taman Tas. Seriesly, aku memang x sure kat mana dewan tu sebab aku dah lama la x pusing kawasan sekitar kuantan ni....Yang paling aku teror jalan nak ke rumah aku ajeee wakakakaka. Seb baek la mudah n senang di cari dewan tu. Tepi jalan aje. Ngam2 kitorg sampai pengantin lelaki baru ajer nak berarak masuk ke dewan. Apepun.....
             SELAMAT PENGANTIN BARU SAL & SHAHRIL....


Balik dari kenduri, aku lepak dulu ngan kengkawan aku bergossip segala macam cite. Dalam kul2 gitu baru kengkawan aku balik.

Kiera plak baru bangun tido, asik nangis aje. Aku x gheti nak buat ape ngan budak ni. Jadinya aku suh eby amik besen mak aku kat dapur n letak depan umah. Aku suh dia penuhkan air.Aku celup dia dalam besen tu..(oiiii bukan celup muka ala2 kejam tu, tapi celup badan dia dalam besen biao sejuk sket)

fuhhhh senyap!suka la sangat maen air tu.. Pastu kakak dia pun cam excited nak berendam dalam besen. Mana bole oooo...aku suh eby g cari lagi satu besen kat dapur.....yang besau sikit la....bagi shasha plak masuk dalam tu....Pastu dengar ader orang menjerit dari dalam umah 'Abess la pecah besen aku tu...!!' hahaha mak aku dah membebel....x ape...kalo pecah nanti aku ganti la makcik suri yeeeee...



Dalam kul 4 gitu kitorg dah bersiap2 ngemas barang. Lepas Asar dalam pukul 5 lebih kitorg bertolak balik KL.
Sebelum balik, aku bawak makcik aku shopping kat kedai Hasil Laut Kiah Kee ni.Betul2 kat simpang nak masuk kampung aku. Di sebabkan mulut aku yang manis ni, aku suh tokey kedai tu bagi diskaun setiap item yang kitorg beli..dengan statement...'kitorg selalu shopping sini maaa, bagi la murah sket'..poyo jer.. macam biasa kalao datang Kuantan, makcik2 aku tu mesti beli keropok keping,sotong bakar la,ikan masin la.aku pun sama memborong.

3 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...