07 July 2011

Melentur buluh biarlah dari rebungnya

Salamz....

Dasat jerk bunyik entri ni kan? aku saje nak share something yang aku rasa berguna tuk semua ibubapa di luar sana. Sepanjang aku balik kampung weekend sudah...cucu angkat mak aku kan ader jugak tido ctu. Mama dia saja tinggalkan anak dia tuk aku main..macam main anak patung lak hahhahaha..

Shasha(4 thn) ni rapat sket ngan aku....pantang aku gerak sikit...mesti nak tanya....'auntie ana nak pegi mana?'. nak ngekor ajeee...cam anak itik...ekekeke..kalau aku lebihkan adik dia kiera mula la dia buat muka merajuk....kadang2 aku nak solat pun dia ikut masuk bilik.


malam sabtu tu....aku solat agak lewat la..si shasha plak memang x tido lagi.dalam pukul 11 lebih la gitu....yang laen2 ader yang terbungkang dah depan tb..penat berendam dalam sungai la katakan....

jadinya biler aku dah amik wudhu nak masuk bilik solat....macam biasa si shasha ni ngekor aku la...


shasha: auntie.......auntie buat ape??
aku: auntie nak semayang la. auntie x semayang isya' lagi...
shasha: naper auntie x ajak pun shasha semayang sama2?
aku: shasha nak semayang?nak ikut auntie semayang??
shasha: nak.....naaaaaaaaaaaaaaak!!

terkejut gak aku.....aku pakaaikan dia telekung aje...tu pun dah tutup semua badan dia. ader hati jgk tu nak suh aku pakaikan kain telekung tu sekali....x padan kecik...
aku warning dia....jangan bising...pastu ape yg auntie buat...shasha ikut.....dia angguk.....

alhamdullilah....masa solat tu terasa la jugak dia mengikut gerak geri kite d belakang (eh eh aku solat pun x khusyu' hehhe).....tapi x lama la.....dalam rakaat kedua gitu...aku perasan dia duk bergerak ke tepi katil....panas la tu kot sebab berkelubung bagai....hehehehe
biler aku dah siap solat....aku tengok elok ajer dia bertimpuh atas sejadah......bole la kan....1st trial....

kadang2 ape yang kite buat dan lakukan memang menjadi ikutan kanak2 yang ada di sekeliling kita. yang baek tu elok la kite salurkan untuk jadi panduan buat si kecil. insyaallah....kalau aku ader anak nanti...aku akan didik dia sejak dari kecil lagik....insyaallah....

oo yea...mama shasha ni bukan la lahir sebagai orang Islam. Tapi masa dia belajar, tergerak hati dia nak memeluk Islam. Alhamdullillah.........semoga lebih ramai lagi yang terbuka hati nya nak memeluk dan mendalami Islam.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...